Webáruház audit – növekedés és optimalizálás

Az elmúlt években indult e-kereskedelmi hipernövekedés csillapodni látszik. A pandémia kezelése érdekében hozott intézkedések és vásárlói szokások változása által okozott keresleti növekedés révén a kereskedők a készletek beszerzésére és a logisztikai nehézségek megoldására fókuszáltak. 

A friss, 2022-re vonatkozó adatok szerint a magyar e-kereskedelmi piac stagnálást mutat, és a gazdasági körülmények nem ígérnek könnyebb helyzetet 2023-ra.

Szüksége van az útmutatásra az e-kereskedőknek?

[suremembers_restrict access_group_ids=’657′] Your content here… [/suremembers_restrict]

Azokban az időszakokban, mikor óriási a növekedés, mint láthattuk a 2020-tól 2022 második negyedévéig, tehát amikor hirtelen növekvő kereslettel szembesülünk (kereslet > kínálat) a termékkészletünk biztosítására és a logisztika zökkenőmentes fenntartására érdemes fókuszálnunk, invesztálnunk, hogy lépést tartsunk a piac növekedésével.

stagnáló időszakokban azonban, mikor bezuhan a keresleti görbe (kínálat > kereslet), érdemes a fókuszt áttenni a hatékonyság növelésére, valamint az értékesítési csatornákban rejlő további potenciál megtalálására és kihasználására.

A webáruházak működési területeit az alábbiak szerint érdemes csoportosítani:

  • Supply (Kínálat) – Termékstratégia (Beszerzés és promóció)
  • Demand (Kereslet) – Látogatók szerzése és vásárlókká konvertálása (Marketing, Sales és UX)
  • Üzleti háttérfolyamatok (HR, Pénzügy, Logisztika, Tech)
  • Adatelemzés és hatékony döntéshozatal – ez gyakorlatilag körbeöleli a fenti 3 területet

Ezek a területek igényelnek a klasszikus kereskedői kvalitásokon túl adatelemzés, marketing és piackutatás szakirányú tapasztalatot is igényelnek. 

Mit várjunk el egy webáruház audittól?

Forrófejű(bb) koromban a saját börőmön tanultam meg, hogy mit jelent valójában a tanácsadás. A jó tanácsadó talán meglepő módon nem (csak) tanácsokat osztogat, hanem az adott problémára megfelelő megoldást mutat be, sőt képes leoktatni, bevezetni az ehhez szükséges lépéseket.

Nemrég Bécsből hazafelé hallgattunk egy kiváló podcastet, amiben elhangzott néhány gondolat, amelya tanácsadás jelentőségét még érzékletesebben leírja:

“People don’t pay for information. They pay for organization and application … just bite-sized chunks of information. 

You can get everything free but not at once and not in the right sequential order”

A webáruház audit, illetve külső szakértők bevonásának létjogosultságát vizsgálva kifejezetten hasznos ez a gondolat, ezért kísérletet is teszek a következő sorokban szintetizálni és bemutatni az alkalmazását (ahogy egy valamirevaló tanácsadótól joggal várhatnánk el).

Szóval maguk az információk ugyan elérhetőek ingyenesen, de általában az adott helyzetünk szempontjából random sorrendben, vagy sorrend nélkül. Nem azt érdemes keresni egy tanácsadásban tehát, hogy mit kell csinálnunk. Ez megtalálható számtalan könyv, kurzus, podcast és videó formájában, bár főleg angolul.

A “titok” a szükséges lépések helyes sorrendjében, a számunkra/webáruházunk jelenlegi szituációjára releváns, hatékony alkalmazásban rejlik.

Mi az a első, második, harmadik stb. lépés, amit ha megteszünk, szignifikánsan javul a webáruházunk teljesítménye? Melyik lépéshez mire van szükség, hány területet érint stb?

Egy szakszerű audit megmutatja, hogy

  • hol van jelentős növekedési potenciálod, vagyis hova és hogyan érdemes többet költened
  • hol tudsz hatékonyabbá válni, vagyis hol takaríthatsz meg költségeket

A webáruház audit elvárt eredményterméke pedig egy adatalapú, szakmailag kifogástalan, “actionable útmutató, amit a csapatunk önállóan is meg tud valósítani.

A webáruház audit framework

Az audit lépései során a célkitűzés és a belső céges folyamatok, logisztika, marketing aktivitások mellett feltárásra kerül, hogy mit csinálnak (jobban) a közvetlen és közvetett versenytársak, bemutatásra kerülnek a növekedési lehetőségek és egy részletes, step-by-step akcióterv mutatja be, hogyan lehetséges elérni a kitűzött célokat.

Az alábbi képen látható egy alapos audit folyamata, lebontva a főbb szakaszokra. Természetesen a reális óraszám intervallumát is feltüntettem. 

forrás: webaruhazaudit.hu

Szükség van az e-kereskedelmi szaktudás elismerésére, hasznosítására

Alapvetően nem jelenteném ki, hogy “házon belül” nem lehet megfelelő alaposságú és minőségű eredménye egy auditnak. 

Ugyanakkor érdemes “külső szem”-ként olyan szakembereket bevonni, akik 

  • jelentős tapasztalattal rendelkeznek adatelemzésben, adat alapú döntéshozatal támogatásban
  • gyakorlati ismereteket szereztek a hazai és főleg nemzetközi e-kereskedelmi piacokon
  • nem elfogultak a webáruházad iránt.

Tényleg nem akarok állandóan “a külfölddel jönni”, de még mindig hatalmas a kontraszt. Ezért említettük az adásban is, hogy a nemzetközi e-kereskedők sokkal nyitottabbak és proaktívabbak a tanácsadással kapcsolatban. 

Személy szerint is nagyon szeretném, ha a szakértelem és tanácsadás “renoméját” helyre tudnánk állítania hazai e-kereskedelmi piacon, ami véleményem szerint jelentősen javítaná a magyar webáruházak versenyképességét is.

Verdikt és ajánló

Igyekeztem felvázolni a hazai e-ker piacról fájóan hiányzó webáruház audit best practice-t, amit a saját praxisom néha örömteli és néha keserves tapasztalatai alapján állítottunk össze Madar Norbival a Vedd fel a versenyt csatornán megjelent adáshoz. Őszintén remélem, hogy hasznosnak találjátok.

A vállalkozások életgörbéjének minden szakaszában szükség lehet külső szakértői segítségre, viszont támasszatok magas minőségi és gyakorlatban hasznosítható elvárásokat.

Nem csak azt érdemes keresni, hogy mit kellene még (jobban) “csinálnunk”, hanem a szükséges teendők helyes sorrendjét is, a rendelkezésünkre álló erőforrásokat megfelelően elosztva.

Reméljük, hogy a nehéz gazdasági környezet ellenére is sikerekkel teli lett mindenkinél az év végi szezon. A jövő év tervezéséhez egy kis ajánlót is engedjetek meg a végére. meghallgatva a GKID elindítja a hiánypótló, webáruház audit szolgáltatását, az adásban tárgyalt standard-ek szerint. Tényleg jó szívvel ajánlom, jelentkezzetek bátran a vadiúj oldalukon: https://webaruhazaudit.hu

Actionable tippek

Felkészülés audit igénybevétele előtt

Mielőtt szakértőt, tanácsadót keresünk, vagy auditra jelentkezünk, érdemes rákészülni, összeszedni néhány dolgot. Ez sokat fog javítani az eredményterméken is. Lehet, hogy egyértelműnek tűnik, de a rengeteg napi teendő között ritkán tudjuk ezeket nyugodtan végiggondolni:

  • Honnan hova akarunk eljutni?
  • Milyen mérföldköveken vagyunk túl?
  • Hol vagyunk elakadva?
  • Milyen területeken, milyen lépésekkel kapcsolatban vagyunk bizonytalanok?

Mire fókuszálj stagnáló keresleti időszakban?

  • Retention – a vásárlói bázis aktivizálása
    • törzsvásárlók megtartása
    • vásárlási frekvencia növelése
  • Értékesítési csatornák
    • jelenlegi marketing csatornák skálázása
    • CAC (Customer Aquistion Cost) optimalizása
    • új marketing csatornák feltárása
  • Hatékonyság
    • Fix költségek optimalizálása, racionális kiszervezési lehetőségek vizsgálata
    • On-site CRO (konverziós arány optimalizálás) – hatékonyabb webáruház

Kapcsolódó cikkek

Válaszok

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük